De FBA Cheat Sheet

Praktische tips om direct te beginnen het verzenden van pallets naar Amazon.

Fulfilment by Amazon

Wat is Fulfilment By Amazon (FBA) en hoe kan ik dit het beste inzetten voor mijn merk?

FBA geeft merken de mogelijkheid om hun producten te stallen in een Amazon warehouse. Zodra een product verkocht wordt, verzorgt Amazon de pick en pack van het product en wordt het product verstuurd naar de klant. Dit kan verschillende voordelen hebben, zoals:
  • De producten worden snel geleverd en voor ‘Prime’ members is er gratis shipping.
  • De kosten van deze service zijn vaak goedkoper dan eigen logistiek
  • Amazon verzorgt het grootste deel van de klantenservice en regelt de retouren

Voor- en Nadelen

Door gebruik te maken van FBA kunnen merken een snelle levertijd bieden aan Amazon-klanten. Hierdoor maak je meer kans op het ‘koopblok’ als er meerdere aanbieders op één listing zitten. Daarnaast vergroot de ‘Prime Batch’ de kans dat Amazon-klanten jouw listing boven een andere listing verkiezen.
Hoewel FBA veel voordelen heeft, zijn er ook een aantal nadelen aan verbonden. Een van de grootste nadelen is dat er nogal wat dingen op je afkomen als je besluit om gebruik te maken van FBA. Zo kan het verkeerd instellen van je settings ervoor zorgen dat je BTW- plichtig bent in verschillende Europese landen. Dit kan ertoe leiden dat je Seller Central-account wordt gesloten, tot je een BTW-nummer hebt aangevraagd. Eventuele andere nadelen zijn:
  • Het aanmaken van een FBA shipment is in sommige gevallen een complex proces
  • Als producten niet verkocht worden, kan het prijzig om deze terug te halen
  • Decentrale voorraad is niet altijd wenselijk omdat dit vaak inefficiënt is.

Wij helpen je verder

Het is dus belangrijk om deze voor- en nadelen goed tegen elkaar af te wegen, voordat je begint met FBA. Enkele vragen die je jezelf zou kunnen stellen, zijn bijvoorbeeld welke producten ga ik opsturen? Of, heb ik de juist BTW papieren om gebruik te maken van FBA?

Beginnen met FBA is zeker geen ‘rocket science’, maar er zijn wel verschillende dingen waarover moet worden nagedacht. Loopt jouw bedrijf ook tegen bepaalde vragen aan? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op via +31(0)30 227 05 20, vul het formulier in of mail naar contact@brandsom.nl.

Partner Integrators

Amazon

The global marketplace

Amazon is een reus onder de marketplaces. Hoewel dit platform vrij complex is, biedt ze ook de meeste middelen met betrekking tot content en advertising, evenals de mogelijkheid om een eigen merk te bouwen. Amazon is meer dan alleen een marketplace. Zo is ze eveneens de producent van Alexa, een systeem dat de toekomst retail nog wel eens sterk kan veranderen. Amazon is wereldwijd actief, met een sterke focus op Noord-Amerika en West-Europa. Ben je internationaal georiënteerd, dan kun je dus niet om Amazon heen. Heb je echter een specifieke focus, kijk dan ook naar local heroes zoals LaRedoute en Bol.com.

Brandsom has been an extremely important partner for us in order to succeed at marketplaces. Through their knowledge we have improved our sales as well as the quality of advertising and product content quality. On top of their skills, they show a great enthusiasm that brings a lot of energy into our cooperation.

Peter van Casall
Sport AB

Brandsom heeft ons geholpen om ons assortiment in korte tijd, volledig en geoptimaliseerd live te krijgen op verschillende marketplaces. Dit is o.a. handig bij het aansluiten van nieuwe marketplaces of het onboarding van nieuwe collecties en producten.

Tim van Rosefield
Watches

Wij hebben Brandsom afgelopen jaar gevraagd te helpen met onze Marketplace strategie. Thijs heeft ons op strategisch niveau goed en kundig geadviseerd en daarnaast helpen Imco en de Factory medewerkers ons met de executie van deze strategie. Op dit moment zijn we live op Amazon.de en er staan nog vele Marketplaces op de planning om in 2020 toe te voegen. Met name door de kennis, kunde en flexibiliteit van zowel Thijs als Imco zijn wij tot nu zeer tevreden over de samenwerking!

Pascal van Boska