Wat als een merk geen marketplace-strategie heeft?

Merken twijfelen of ze hun producten moeten aanbieden en verkopen via marketplaces (Amazon, Bol, LaRedoute). Is deze twijfel terecht en wat gebeurt er als een merk geen marketplace-strategie heeft?

Ga bijvoorbeeld naar Amazon en zoek op je merknaam. In veel gevallen zullen je producten al door andere aanbieders worden aangeboden. Daarmee zijn de producten alsnog beschikbaar op marketplaces maar heb je geen invloed op de beschikbaarheid en product content. Deze aanbieders hebben minder belang bij het juist presenteren van de producten en het merkverhaal.

Als de producten nog niet op marketplaces staan moeten merken de kans pakken om hun merk te registreren en te zorgen voor de juiste product content. Zelfs zonder te richten op de verkoop van de producten, kan een merk er hierdoor voor zorgen dat de bezoekers van marketplaces de juiste informatie over je producten te zien krijgen.

Als je marketplaces negeert zal het resultaat zijn dat de producten wel online staan maar niet op de manier waarop jij wilt. Daarnaast zijn marketplaces een kans voor merken om producten direct aan de consument aan te bieden.

Merken doen er dus goed aan om het heft in eigen handen te nemen en serieus naar hun marketplace-strategie te kijken.

ivobrandsom

ivo@brandsom.nl

Geef een reactie